Op bezoek in de werkplaats van de BMA

RMO-hal 11Een bezoek aan Bureau Monumenten & Archeologie (BMA) stond al een tijdje op het verlanglijstje van de werkgroep. Welke (en wat voor) vondsten hebben de archeologen gedaan bij de Noord/Zuidlijn? Hoe worden deze vondsten geconserveerd? En op welke wijze zijn ze opgeslagen? Op deze vragen kreeg de werkgroep vrijdagmiddag 31 januari antwoord in de werkplaats van de BMA in één van de oude Storkhallen

Vrijdagmiddag om 15:00 uur was de werkgroep te gast in de werkplaats van de Bureau Monumenten & Archeologie. In de enorme Storkhal op de Oostelijke Eilanden was de werkplaaats, de kantoren en de opslag gevestigd van de BMA. Hier liggen de circa 700.000 vondsten die tijdens de aanleg van de Noord/Zuid lijn zijn gedaan.

werkplaatsIn de werkplaats waren allerlei opstellingen ten behoeve van de conservering van o.a. metaal. Veel schepen die destijds aanmeerden op het Damrak waren voorzien van metalen borgpennen (voorloper van de spijker). Deze zijn in grote getale gevonden op de bodem van het Damrak, het tracé waar de huidige Noord/Zuid lijn is gebouwd.

Na een korte rondleiding door de werkplaats kregen we in één van de kantoren een presentatie van archeoloog Peter Kranendonk. Hij was een DSC_0837van de archeologen die meewerkte aan de opgravingen aan het Damrak en aan het Rokin. Na een korte introductie over de geschiedenis van de Noord/Zuid lijn werd ingegaan op de werkwijze en de manier hoe het onderzoeksterrein werd ingedeeld in opgravingsvlakken.

DSC_0841 DSC_0842
DSC_0845 DSC_0847

Na de presentatie werd Peter hartelijk bedankt voor de mooie presentatie. Als dank hebben we Peter nog een fles wijn en echte Jaap Koeltjes cadeau gegeven. Na de presentatie is nog even gezellig geborreld.

DSC_0859 DSC_0861a