Educatie naschoolse opvang: bouw kasteel Swaensborch na en teken 17e eeuwse tegeltje in

Afgelopen dinsdagmiddag was het vervolg van het educatieve programma in De Bolder in Monnickendam. In samenwerking met Stichting Kans Waterland ging een klein groepje kinderen fanatiek aan de slag met de bouw van het kasteeel Swaensborch en het intekenen van 17e eeuwse tegeltjes. Voor de kinderen een leuke kennismaking met de archeologie (en geschiedenis) van Monnickendam.

Na de aftrap begin februari van het educatieve programma van de werkgroep aan het Bernard Nieuwentijt College, waar aan de eerste klassen introductie lessen archeologie werden gegeven, konden dinsdagmiddag de kinderen van de naschoolse opvang van Stichting Kans Waterland hun fantasie kwijt in het (na)bouwen van kasteel Swaensborch en het maken van een eigen variant van een een zeventiende eeuws tegeltje.

De jongens en meisjes werd uitgelegd welke kastelen er in Waterland en omgeving allemaal hebben gestaan. Aan de hand van oude tekeningen en schilderijen passeerden slot Ilpenstein in Ilpendam en Purmerstein (in Purmerend) en het mysterieuze Swaensborch (Swanen burch) de revue. Dit kasteel heeft ooit gestaan bij de Grafelijkheidssluis ten noorden van Monnickendam. Het kasteel was van de heer van Waerland, ridder Jan Persijn. Het kasteel was van hout en tijdens opstanden in 1268 en 1274 verwoest. Archeologisch onderzoek heeft nooit plaatsgevonden dus helemaal zeker is de locatie van het kasteel niet.

Naast de herbouw van kasteel Swaensborch konden de kinderen ook hun creativiteit kwijt in het volledig intekenen van zeventiende eeuwse tegels. De tegels waren niet compleet waarbij delen van de voorstelling ontbraken. Aan de kinderen de opdracht om met hun eigen fantasie met gekleurde stiften de tegels verder af te maken. Voordat er werd gekleurd werd eerst de functie van een 17e eeuwse tegel uitgelegd. Ook werden verschillende tegeltjes met verschillende voorstelling naast elkaar gelegd en bekeken welke nu de oudste en jongste tegels zijn. Na de korte introductie gingen de kinderen zelf fanatiek en heel creatief aan de slag.