Educatie archeologie aan het Bernard Nieuwentijt College in Monnickendam

Gisterochtend heeft de werkgroep aan de eerste klassen van het Bernard Nieuwentijt College in Monnickendam een introductie gegeven over (amateur)archeologie, bodemvondsten en archeologisch erfgoed. De leerlingen kregen in tekst en beeld uitleg over basisbeginselen archeologie en mochten als echte (amateur)archeologen aan de slag met het determineren van scherven en het dateren van bodemvondsten.

Erfgoed en dan met name archeologische erfgoed is in trek. Er is wekelijke aandacht in de media over bijzondere vondsten of een nieuwe kijk op historische ontwikkelingen en gebeurtenissen, zowel in binnen- en buitenland. De meeste belangstelling gaat natuurlijk uit naar wat onder onze eigen voeten heeft geleefd en nog in de bodem (het bodemarchief) is terug te vinden. Eigenlijk kun je zeggen: de geschiedenis in van eigen achtertuin.

Het educatieve programma van de werkgroep is hiervoor opgezet en is deze week officieel gelanceerd. Het Bernard Nieuwentijt College (BNC) wilde graag de leerlingen van eerste klassen kennis laten maken met bodemvondsten uit de eigen regio, archeologie (wat doet een archeoloog nu precies?) en natuurlijk de amateurarcheologen van de werkgroep.

De leerlingen van de eerste klassen gingen in twee lokalen aan de slag waarbij halverwege werd gewisseld. In het ene lokaal kregen de leerlingen tekst en uitleg over oude bodemvondsten, die in Waterland zijn gedaan. Er werd een video bekeken over  “de archeoloog”: “Hoe gaat hij/zij te werk? en “Wat vinden ze zoal?” waren vragen die in de film aan bod kwamen.

In het andere lokaal gingen de leerlingen in drie verschillende groepen aan de slag met het determineren van bodemvondsten. De leerlingen moesten zelf uitvinden welke functies bij de objecten hoorden. Er zaten objecten in de kratten die bij het huishouden en in de keuken gebruikt werden, maar ook objecten die als bouwmateriaal hebben gediend. Naast deze categorieën waren er ook nog scheepvaart, visserij, verzorging, speelgoed opslag en voorraad.

Het doel van deze archeologische educatieve activiteiten is inwoners van Waterland, waaronder voornamelijk jongeren (in dit geval de BNC-leerlingen), in contact te brengen met (archeologisch) erfgoed. Namelijk veel bodemvondsten komen letterlijk uit de eigen achtertuin. Niet iedereen is zich daar bewust van. De leerlingen waren na de educatie lessen allemaal erg enthousiast. Binnenkort volgen meer basisscholen in Waterland.